| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ghostly Thorn

Liittynyt: 14 Mar 2005 Viestejä: 75 Paikkakunta: Vantaa Metsän keskellä
|
Lähetetty: Tii Maa 28, 2006 7:47 pm Viestin aihe: |
|
|
Ketju polttaja, pesusieni kahvin juonnissa,siideri viikossa miehen tiellä pitää että näin  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Esashi

|
Lähetetty: Tii Maa 28, 2006 8:23 pm Viestin aihe: |
|
|
| Virvatuli kirjoitti: |
Kukapa meistä olisi esimerkiksi alle 40-vuotiaana kohdannut oman kuolemanpelkonsa tai työskennellyt omien varjojensa kanssa??? |
*Nostaa käden pystyyn*, mitään mukavaa se ei ole ollut mutta myös hyvin opettavaistakin. Homma jatkuu edelleen tässä 40 ikävuoden lähestyessä.
| Lainaus: |
| Tälle loan pintaan nousemisellehan on oikein nimityksin "bad trip" ja on sangen surullista, että tiedän muutamia jotka eivät tästä lukkojen avautumisesta ole selvinneet. |
Kuten myös.
| Valitettavasti tajunnan laajentamisen kannustimena on poikkuksellisen usein vain henkilökohtainen egon buustaaminen ja äärikokemusten hakeminen (uteliaisuus kuten jo mainittiinkin), harvoin aito kiinnostus henkiseen kasvuun tai aito shamanistinen matka esim. parantavan tiedon hakeminen alisesta. |
Esim. Castanedan kirjat loivat sen "castanelaisuuden" siinä -60 ja -70 luvuilla, jolloin hyvin monet persutelivat hänen opeillaan huumaavien aineiden käytön. Mutta se "pikkujuttu" eli kurinalaisuus tuossakin katosi matkan varella hyvin monelta jonnekin.
Eli shamansimissa sitä opeteltiin valvotuissa olosuhteissa, näin olen kuullut ja käsittänyt itse, ja tarpeen vaatiessa potkitiin myös persauksille jos alkoi mennä överiksi.
Muitakin tapoja on tehdä asiaa: esim. nälän, väsymyksen käyttäminen, rummuttaminen muutamia mainitakseni.
Edit: Huomasinkin juuri, että Esashi sanoi samaa, mutta huomattavasti lyhyemmin  |
Hyvä että joku muukin puhuu.  _________________ Esashi
Maan Äiti, anna minulle
ymmärrystä heidän suhteen, jotka eivät ymmärrä minua,
kärsivällisyyttä heitä kohtaan, jotka eivät pidä minusta,
viisautta, osatakseni kätkeä heidän ruumiit,
jotka ovat käyneet hermoilleni |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loraleee

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 12:51 am Viestin aihe: |
|
|
Kahvin juontia harrastan, tosin sekin on vähenemään päin, kuten alkoholinkäyttöni. Tupakkaa poltan, huumeiksi luokiteltuja aineita en hyväksy, ja tällä tarkoitan siis Suomen lain mukaan kielletyiksi päihdeaineiksi luokiteltuja aineita. Tulihan nyt tarpeeksi epäselväksi.
Olen mieleltäni kovin herkkä ja päihteet tuntuvat vain lisäävän sitä, joten vähennän, koko ajan. Tupakanpolton lopettaminen tulee ajankohtaiseksi, kun ravintolatupakointi kielletään. Alkoholin käytön lopettamista mietin, mutta minun mielestäni absolutismi on niille, joilla on ongelma. OK, se on vain minun ajatukseni, mutta kokeilehan päästä siitä yli.
Vaikka sieniä shamaanit muinoin käyttivät, minä en tajuntaani moisilla tahdo laajentaa. Rentoudun ilmankin ja transsikin on ihan mahdollista.  _________________ "Linnunsulka kaulalla roikkuu,
tahtoisin olla sen arvoinen.
Maataan selällämme nurmikolla
taivasta katsotaan..." |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Taran

|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
j.clavia
|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 1:39 pm Viestin aihe: |
|
|
Yritän nyt pitäytyä kovin räväköistä ilmaisuista, ettei tätä keskusteluketjua wiccan julkisuuskuvan nimissä lukittaisi. No, koska keskustelun on tähänkin asti annettu jatkua, lieneevät huumeet hyväksyttävämpi asia, kuin sananvapaudesta keskustelu (joka on aina silkkaa oikeistopopulismia. Piste.)
Itse käytän toisinaan alkoholia, tupakoinnin olen lopettanut kokonaan, ja kofeiinituotteita käytän tarvittaessa, joskaan en säännöllisesti. Suomen lain huumausaineeksi määrittelemiä aineita en käytä, koska niihin liittyy hyötyihin nähden kohtuuton riski. Riski voi olla terveydellinen (riippuvuus, haittavaikutukset) tai sosiaalinen (rikosrekisterimerkintä, tuomio), tai molempia.
Perinteisesti suomalainen pitää kaikkia huumeita yksiselitteisesti tuomittavina. Huumeina taas pidetään kaikkia aineita, jotka lainsäätäjä on huumeeksi määritellyt. Jos appelsiinit olisivat suomalaisille tuntemattomia hedelmiä, ja ne valtiovallan toimesta luokiteltaisiin huumeeksi, tuomitsisi valtaosa kansalaisista appelsiinin syömisen ehdoitta, ja pitäisi siitä keskustelemistakin vastuuttomana huumemyönteisyytenä.
Tekijät, jotka vaikuttavat siihen, onko jokin aine huume, vai ei, ovat hyvin moninaiset. Farmakologina tiedän, että perusteet harvoin nojaavat yksistään aineen addiktiivisuuteen ja myrkyllisyyteen. Mukana on aina asenteellisia vaikuttimia, urbaania legendaa, uskomuksia, ennakkokäsityksiä, poliittisia intressejä, kansantaloustiedettä ja näinmeilläonainaennenkintehty -meininkiä.
Siinä, missä muslimihallinto ei keskustele sianlihasta, ei suomalaishallinto keskustele ns. huumeista.
Oma näkemykseni luonnonuskontojen suhteesta päihteisiin.
Päihteet, myös jotkut nykyisistä huumausaineista, kuuluvat monien shamanististen luonnonuskontojen historiaan. Kuten ihmisen yleensäkin, tulee myös uskonnon seurata kehitystä. Uskonto ei voi pysyä stabiilina rakenteena ympäröivän maailman ja tiedon edetessä. Se, mitä pidettiin toimivana 3000 vuotta sitten, ei ehkä ole toimivaa nykymaailmassa.
Meillä suomessa uskonnot toimivat itsenäisinä, erillään valtiosta. Ne ovat kuitenkin aina yhteiskuntajärjestykselle alisteisia. Esim. eläimelle kärsimystä tuottava rituaaliteurastus on perustellusti kiellettyä. Kiellettyä sen pitääkin olla, vaikka se olisi kuinka tehokas menetelmä riituaalissa. Varhaisempina aikoina joidenkin yhteisöjen arvomaailma salli julmatkin rituaaliteurastukset. Näin on kai vieläkin jossain maissa (mainittakoon nyt tässä, että teurastus ei tietoni mukaan ole koskaan, eikä missään, kuulunut wicca-uskontoon).
Rituaaliteurastuksen kielto on varsin huonosti verrannollinen rituaalisen huumeiden käytön kieltoon. Teurastuksessa kiusataan täysin ulkopuolista eläintä, kun taas huumausainetta voisi kuvitella käyttävän aikuisen henkilön omasta vapaasta tahdostaan, riskit hyväksyen.
Huumausaineiden sallimisen tulisi kuitenkin ulottua koko kansaan, mikä tuottaisi hyvin monitasoisia ongelmia, vähän huumausaineesta riippuen. Uskoakseni vallitsee konsesnus siitä, että esim. opiaattien (heroiini, morfiini, ym.) myynnin vapauttaminen romahduttaisi minkä tahansa kansan hyvin nopeasti. Miedommista huumeista taas on pyritty avaamaan keskustelua. Osaan kyllä sanoa, mitkä riskit esim. kannabikseen liittyvät yksilön kannalta, mutta yhteiskunnallisia vaikutuksia nimenomaan Suomeen ei kukaan osaa pitävästi ennustaa. Tulevaisuudessa suomalaisten päätettäväksi lankeaa haluamamme holhouksen taso tässä asiassa. Nähtäväksi jää, tekeekö päätöksen kansa, virkamiehet vai kansanedustajat.
Miten määrittelette tajunnan "keinotekoisen laajentamisen". Tajuntaammehan vaikuttaa jatkuvasti koko joukko molekyylejä, vaikka huumeita emme käyttäisikään. Osa molekyyleistä muodostuu kehossamme, ja osa saadaan ulkopuolelta. Ajatteleeko joku todellakin niin, että joku lakimies pystyy määrittelemään, minkä molekyylin stimuloima tajunta on "keinotekoisesti laajennettu" ja minkä ei. Mihin itse vetäisitte rajan? Tajuntaan voidaan vaikuttaa vaikkapa LSD:llä, kannabiksella, kahvipavun kofeiinilla, kokapensaan lehdellä, banaanin tryptofaanilla, tai viinirypäleen sokerilla. Mihin vetäisitte "keinotekoisuuden" rajan? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Jem

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 2:44 pm Viestin aihe: |
|
|
J. Clavia, ei se yhden viestiketjun lukitseminen nyt noin traumaattista voinut olla... _________________ "Olen pässi, älä pelkää." |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
j.clavia
|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 3:42 pm Viestin aihe: |
|
|
| Jem kirjoitti: |
| J. Clavia, ei se yhden viestiketjun lukitseminen nyt noin traumaattista voinut olla... |
Ehkäpä vuosien kuluessa, hyvän terapautin avustuksella voin vielä jonain päivänä elää ajattelematta jatkuvasti tuota huutavaa vääryyttä, jonka kohteeksi olen joutunut. Kyllä tässä vielä varmaan ainakin vuosi menee vuoteen omana ja sairaslomalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
sab

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 4:54 pm Viestin aihe: |
|
|
Itse juon kahvia, en kuin sieni, mutta siltikin liikaa. En polta, ei ole tullut tarvetta eikä sellaista hetkeä jolloin olisin voinut vain tehdä valinnan. On myös hyvin oletettavaa etten myöskään tulevaisuudessa tule polttamaan. Aivan vain koska olen todella pihi (ja kaikkihan tiedämme kuinka paljon rahaa tähän tapaan saa kuluttaa), voin saada siitä migreeni kohtauksen. Olen myös ajatellut sitä kuin tuumis on sielun ja mielen ja jumaluuden temppeli, jota minun täytyy varjella ja hoitaa. Kunnioittaakin. Siispä jos syön oikein ja hoidan kehoani muutenkin, niin miksi ihmeessä tuhoaisin sitä samalla polttamalla..
| j.clavia kirjoitti: |
Miten määrittelette tajunnan "keinotekoisen laajentamisen". Tajuntaammehan vaikuttaa jatkuvasti koko joukko molekyylejä, vaikka huumeita emme käyttäisikään. Osa molekyyleistä muodostuu kehossamme, ja osa saadaan ulkopuolelta. Ajatteleeko joku todellakin niin, että joku lakimies pystyy määrittelemään, minkä molekyylin stimuloima tajunta on "keinotekoisesti laajennettu" ja minkä ei. Mihin itse vetäisitte rajan? Tajuntaan voidaan vaikuttaa vaikkapa LSD:llä, kannabiksella, kahvipavun kofeiinilla, kokapensaan lehdellä, banaanin tryptofaanilla, tai viinirypäleen sokerilla. Mihin vetäisitte "keinotekoisuuden" rajan? |
Tuota mietin itsekin..  _________________ Kaikilla ja kaikella on aikansa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Saturnia

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 7:53 pm Viestin aihe: |
|
|
Itse en käytä usein muita päihteitä kuin tupakkaa. Kahvi on mielestäni pahaa, alkoholi aiheuttaa minulle useimmiten vain huonovointisuutta ja huumeet ovat minulle ehdoton no-no. Ja kyllähän sitä tosiaan tuntee olonsa hieman tekopyhäksi, kun on luonnonuskonnon edustaja ja tupruttelee siitä huolimatta kymmenen luontoa kuormittavaa tupakkaa per päivä. Mutta olen vain niin kamalan riippuvainen enkä voisi kuvitellakaan eläväni ilman tupakkaa. Jos yritän olla päivänkin ilman niin se päivä kuluukin sitten itkuraivareiden vallasssa.
| Tajuntaan voidaan vaikuttaa vaikkapa LSD:llä, kannabiksella, kahvipavun kofeiinilla, kokapensaan lehdellä, banaanin tryptofaanilla, tai viinirypäleen sokerilla. Mihin vetäisitte "keinotekoisuuden" rajan? |
Itse vetäisin rajan suurinpiirtein päihteiden ja muiden menetelmien väliin. Tämä siksi, että päihteitä käyttäessä tuo muuntunut tajunnantila tulee automaattisesti, ei sen eteen tarvitse tehdä muuta kuin myrkyttää kehoaan. Siispä se on keinotekoista. Kun taas muita keinoja käyttäessään täytyy tehdä itse työtä transsin saavuttamiseksi, eikä sen saavuttaminen ole varmaa; luonnollisia keinoja. Enpä kuitenkaan pitäisi tuota luonnollisin keinoin yritetyn transsin vaikeampaa saatavuutta huonona puolena. Tai ainakin se on mielestäni pieni huono puoli verrattuna päihteiden käyttöön. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
grdr.

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 8:06 pm Viestin aihe: |
|
|
| Tajuntaan voidaan vaikuttaa vaikkapa LSD:llä, kannabiksella, kahvipavun kofeiinilla, kokapensaan lehdellä, banaanin tryptofaanilla, tai viinirypäleen sokerilla. Mihin vetäisitte "keinotekoisuuden" rajan? |
Siihen, meneekö päähän vaiko eikö mene. Ja tarkoitan "päähän menemisellä" sitä, etten koe hallitsevani ruumistani tai aistivani ympäristöäni ns. valvetilatavalla. Luomu-banaani ei mene päähän, mutta tekno-kolmioyskänlääke menee. Luomu-etanoli menee päähän, mutta tekno-ibubrofeiini ei mene.
En myöskään "laajentaisi tajuntaani" millään luonnollisella menetelmälläkään milloin haluaisin olla aura kirkkaana valveilla esim. ratkomassa luovalla tavalla perheen arkiprobleemeja.
En muuten käytä mitään päihteitä, joskus lasillisen olutta (Velkoa) tai viiniä, josta tulee päänsärky. En pidä humalatilasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
zoeq

|
Lähetetty: Kes Maa 29, 2006 10:36 pm Viestin aihe: |
|
|
Minä olen kofeinisti ja käytän alkoholia toisinaan. Yleensä varsin matillisesti  _________________ Legend tells of a yesterworld
a dreamscape of strange light
"It's your dream coming true"
Transcendance of the soul
All by the sign of the moon |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Virvatuli
|
Lähetetty: Tor Maa 30, 2006 8:43 am Viestin aihe: |
|
|
Minä vetäisin rajan siihen, että tietyn tyyppinen tajunnan laajentaminen on lähinnä huumaavien aineiden viihdekäyttöä, vaikka sitten nimittäisi itseään uusshamaaniksi tai psykonautiksi. Kuten jo aiemmin mainitsin, minusta on suuri ero siinä käyttääkö tajuntaa laajentavaa ainetta yhteisön määrittelemissä rajoissa, osana rituaalia, johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen (kuten parantamiseen) vai kokeileeko jotain muuntunutta tajunnan tilaa uteliaisuuden vuoksi. Suuri ero on myös sillä, kuinka usein päihdyttävään tilaan hakeutuu. Perinteisesti yhteisö on rajoittanut näiden pyhien kasvien tai sienten käytön tiettyihin tilanteisiin, nykyisin tällaista rajoitusta ei ole.
En kiistä, etteikö aivoihin voi vaikuttaa monella muullakin tavoin kuin ns. kielletyillä aineella ja laajentaa tajuntaa vaikkapa juomalla kahta pannullista kahvia. Henkilökohtainen vireystilani on jo melko laajentunut viidestäkin kahvikupillisesta. valitettavasti tiedän ihmisiä jotka ovat henkisessä koukussa ns. mietoihin huumeisiin, tiedän ihmisiä jotka ovat joutuneet psykoosiin käytettyään LSD:tä, tiedän ihmisiä joiden olisi ollut parempi tyytyä kahvinjuontiin ja salattujen elämien tuottamaan aivokuolleeseen tilaan. Etukäteen on äärettömän vaikea arvioida keiden psyyke reagoi päihdekokemuksiin mitenkin. Itse en kestä edes niitä salattuja elämiä ja katson henkiselle tilalleni paremmaksi lukea kirjoja. Minusta on parempi vetää tämäntyyppisissä foorumikeskusteluissa melko tiukkaa linjaa. Mieluummin olen yliholhoava kuin edes välillisesti innostan jotain nuorta ihmistä kokeilemaan asioita, jotka eivät oikeasti ole kokeilemisen arvoisia.
Surullisin tosiasia on, että usein huumaavista aineista ovat kiinnostuneita ne, joille ne vähiten sopivat. Valitettavan usein sieniä syövä uusshamaani on jo valmiiksi melko häilyvä ja epäyhtenäinen, jolloin tajunnan laajentaminen vain pahentaa tilannetta entuudestaan. Kyse ei ole siitä, etteikö kyseinen henkilö saisi kahvinjuonnilla ja viikottaisilla perskänneilläkin päätään sekaisin peruuttamattomasti. Ns. kielletyillä ja voimakkaasti tietoisuuden tilaa muuntavilla aineilla se vain tapahtuu hyvin nopeasti. Eli silläkin uhalla, että kuulostan yläasteen rehtorilla pitäydyn tässä tiukkapipoisessa linjassani- parempi muuntaa tajunnan tilaansa tanssimalla itsensä transsiin kuin sekoittamalla aivokemioitaan jollain miestä/naista tai transseksuaalia väkevämmällä aineella. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Esashi

|
Lähetetty: Tor Maa 30, 2006 9:02 am Viestin aihe: |
|
|
| Virvatuli kirjoitti: |
Surullisin tosiasia on, että usein huumaavista aineista ovat kiinnostuneita ne, joille ne vähiten sopivat. Valitettavan usein sieniä syövä uusshamaani on jo valmiiksi melko häilyvä ja epäyhtenäinen, jolloin tajunnan laajentaminen vain pahentaa tilannetta entuudestaan. Kyse ei ole siitä, etteikö kyseinen henkilö saisi kahvinjuonnilla ja viikottaisilla perskänneilläkin päätään sekaisin peruuttamattomasti. Ns. kielletyillä ja voimakkaasti tietoisuuden tilaa muuntavilla aineilla se vain tapahtuu hyvin nopeasti. Eli silläkin uhalla, että kuulostan yläasteen rehtorilla pitäydyn tässä tiukkapipoisessa linjassani- parempi muuntaa tajunnan tilaansa tanssimalla itsensä transsiin kuin sekoittamalla aivokemioitaan jollain miestä/naista tai transseksuaalia väkevämmällä aineella. |
Asian ytimeen. _________________ Esashi
Maan Äiti, anna minulle
ymmärrystä heidän suhteen, jotka eivät ymmärrä minua,
kärsivällisyyttä heitä kohtaan, jotka eivät pidä minusta,
viisautta, osatakseni kätkeä heidän ruumiit,
jotka ovat käyneet hermoilleni |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Nemi

|
Lähetetty: Tor Maa 30, 2006 9:50 am Viestin aihe: |
|
|
Pakko myöntää, että minäkin aloin miettimään, että minkälaisen kuvan ihmiset ja varsinkin nuoret olisivat wiccasta saaneet, jos täällä joku olisi laittomien aineiden iloja alkanut mainostamaan. Tätä käy varmaan jotkin kristityt kyklimässä ihan piruuttaan, että saisivat aseita pakanoita vastaan.
Eikä sekään taida kovin yhtenäistä kuvaa wiccasta antaa, jos täällä pitää miettiä, että mitä se wicca on ja ollaanko tässä noitia vai mitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Virvatuli
|
Lähetetty: Tor Maa 30, 2006 11:06 am Viestin aihe: |
|
|
| Nemi kirjoitti: |
| Eikä sekään taida kovin yhtenäistä kuvaa wiccasta antaa, jos täällä pitää miettiä, että mitä se wicca on ja ollaanko tässä noitia vai mitä. |
Veikaan, että samanlaisia keskusteluja käydään myös kirkkojen kahvihuoneissa. Mitä se tosi kristillisyys on ja kuka saa kutsua itseään uskovaiseksi Minusta uskontojen luonteeseen kuuluu niiden määrittämisen vaikeus ja oman minäkuvan sekä maailmankuvan peilaaminen uskontoa vasten sekä maailman- ja minäkuvan muutokset ihmisten kasvun ja muuttumisen myötä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|