| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mysti
|
Lähetetty: Kes Maa 28, 2007 12:00 pm Viestin aihe: |
|
|
Tilasin tämän joskus kirjakerhosta. Se oli postilaatikossa kun tulin töistä iltapäivällä. Ryhdyin katselemaan... ja lähdin siitä kirjan äärestä aamulla töihin. Ei puhettakaan että sen olisi voinut jättää näpeistään!
Se oli ensitutustumiseni druideihin ja jumalataruskoon, ja se kolahti lujaa. Alkusysäys sen polun suuntaan jolla edelleen kuljen.
Luen sen aina sillointällöin uudestaan ja löydän sieltä aina jotain mitä en vielä ennen huomannut... Ja joka kerta se saa minut kaipaamaan tapahtumiensa paikoille, haluaisin kerran nähdä Walesin kukkulat ja miksei Glastonburynkin, ties vaikka usvat aukeaisivat hetkeksi...
Yksi asia mikä minua aluksi häiritsi mutta sittemmin on miellyttänyt, on Morgainen kehitys. Hän ei ole täydellinen, ei edes uskossaan horjumaton, hän tekee virheitä ja vääriä valintoja, hän on inhimillinen, ei liian ihmeellinen. Samaistuttavissa.
Elokuvaversio sen sijaan... no, se oli elokuva. Tehty massoille, joista suurin osa ei tiedä höykäsen pöläystä koko tästä uskosta, asioista tarinan taustalla, eikä välitäkään tietää. Joten todella paljon olennaisinta on jätetty pois ehkä tietoisesti, ehkä vain siksi ettei edes ohjaaja ole jaksanut perehtyä aiheeseen ja ymmärtänyt ydintä. Ja ylipäänsä, elokuvan keinoin on aika vaikea kuvata ajatuksia, eikä kaikki näyttelijät osaa kuvata tunteitakaan.
Pitäisi varmaan kaivaa esiin muitakin Zimmer-Bradleyn teoksia.
Mysti _________________ elämän virrassa - vastaan räpiköimättä - |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wes Ewaine
|
Lähetetty: Lau Huh 28, 2007 10:33 am Viestin aihe: |
|
|
Aivan upea kirjasarja luin sen n. muutama vuosi sitten ja se kolahti ja kovaa. Oikeastaan sen jälkeen alkoi mielenkiintoni Jumalattareen ja muihin wicca juttuihin. Ostin kirjan 1. ja 2. osan käytettyinä kirjamessuilta, en tiennyt sitä ennen kirjasta mitään ja ostin se vähän niin kuin "sikaa säkissä." (Yleensä ostan vain kirjoja, joita olen lukenut aikaisemmin, ja todennut ne hyviksi, että voi lukea toiseen kertaan.) Luin takakannen ja ostin kummatkin osat hintaan 25e.
Oikeastaan tunnen että siitä alkoi tieni kohti wiccalaisuutta ja omaa minä kuvaani. Tunnen, että se auttoi minua kasvamaan ja auttoi minut "vaiken vaiheen yli" elämässäni. Siinä on minun mielestäni paljon elämän ohjeita ja muuta hyödyllistä tietoa, vaikka onkin suurimmaksi osaksi vain kirjoittajan omaa mielikuvitusta. Pidän kirjassa varsinkin siitä ajatuksesta että kaikessa on hyvää ja pahaa, kirja ei aina anna ymmärtää, että Morgaine tekee aina oikein, niin kuin yleensä kirjojen sankarit ja sankarittaret. Aivan uskomaton kirja suosittelen kaikille, ehdottomasti lempikirjailijani ja kirjasarjani!! _________________ Tie niin tuttu,
ja niin tuntematon,
Kulkemaan lähdin tietä,
ja kun olen sen lopussa,
näen,
se jatkuu eteen päin,
eikä loppua näy. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
kettu

|
Lähetetty: Kes Tou 02, 2007 1:00 pm Viestin aihe: |
|
|
Tulipas mieleeni, että itse pidin siitä että kirjoissa annettiin toinen näkökulma Arthurin taruun kuin perinteisessä Pyöreän pöydän ritareissa. Gwynhwyfar oli niin typerä ja tavallinen eikä Arthurkaan niin ylivoimainen kuin yleensä, Morgainessa taas oli luonnetta vaikka muille jakaa. Lisäksi ajankuvaus tuntui realistisemmalta, elo silloin oli aika raadollista. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Liiri

|
Lähetetty: Kes Tou 02, 2007 1:02 pm Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kai se on lähdettävä tämä kirja lainaamaan kirjastosta, kun on niin kehuttu. Katsotaanpa mitä tykkään... _________________ Maasta syntynyt taas maaksi muuttuu,
Kun hiljaa pyörii Äiti Maa,
Vaikeaa lastansa kuljettaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Shadove

|
Lähetetty: Per Tou 04, 2007 12:01 pm Viestin aihe: |
|
|
Avalonin usvia luonnehditaan leikkimielisesti wicca raamatuksi aina välillä ja siitäpä tulikin mieleeni ajatus...
Mitä jos raamattu olisikin samallalailla jossainmäärin historiallisiin henkilöihin ja tunnettuun tarinaan perustuva tarina. Tarina josta on tykätty mahdottomasti ja sitä on menty kääntämään, viemään eteenpäin, välillä jokin on muuttunutki vähän ja lopulta kun kaikenlaista on kasaantunut niin onkin syntynyt uskonto jonka keskeisimmäksi teokseksi on päätynyt viihderomaani Minua viihdyttää moinen ajatus.
Olisihan se jos tästä 2000 vuotta eteenpäin wicca häissä annetaan vastanaineille avalonin usvat. Thih. _________________ Magic: Any weird result after you do a spell or ritual for something; may or may not have anything to do with what you were working for. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Angelica

|
Lähetetty: Kes Tou 09, 2007 11:28 pm Viestin aihe: |
|
|
Viehätti Shadoven raamattu-ajatus, josta tuli mieleen Narnia-kirjojen Narnian syntymistä kuvaava kohtaus. Ihana.
Itselläni on Avalonin Usvat, sekä Avalonin metsät, jota sen esinäytökseksi takakannessa kuvataan. Olen siis aloittanut Avalonin Metsistä ja alkutaipaleella vielä ollaan, vaikka luenkin paljon ja pidän kyllä kirjasta sinänsä. Tosin teksti on ainakin tähän mennessä ollut aika suoraviivaista, odotin hieman monikerroksellisempaa, ehkäpä filosofisempaa tekstiä..tällä hetkellä luonnehtisin kirjaa lähinnä aikuisten saduksi ellen sitten jopa nuorten kirjaksi. Ihan viihdyttävä kuitenkin, mutta jäänyt hieman muiden kirjojen jalkoihin.
Avalonin Usvat oli elokuvana ainakin aivan ihana, todella pidin siitä. Ja katsonutkin olen moneen kertaan.Jollain tavalla se on unenomaisen viehättävä ja aivan omaa laatuaan. Toivottavasti kirjakin on. _________________ Olkoon rakastamamme kauneus sitä, mitä me teemme.
Rumi |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
kettu

|
Lähetetty: Tor Tou 17, 2007 6:31 pm Viestin aihe: |
|
|
Avalonin usvat osa 1 on (tai oli ainakin vielä eilen) Viikin kirjastossa poistokirjoissa hintaan 1 e. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Antraes

|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Íonait
|
Lähetetty: Kes Kes 18, 2008 11:42 pm Viestin aihe: |
|
|
Vasta lueskelen tätä foorumia ensimmäistä kertaa, tähän on pakko heti kommentoida...
Avalonin usvat on loistava! Olen lukenut sen monta kertaa ja tulen lukemaan jatkossakin. Minullakin se oli ensimmäinen kosketus Jumalattereen. Nyt ensimmäistä kertaa Forests of Avalon (Avalonin metsät) luettavana, on ihan hyvä, mutta pintapuolisempi kuin Usvat, eikä kuvaa mielestäni yhteyttä Jumalattareen ihan niin vahvasti.
Leffankin olen nähnyt. Ihan ok leffa, mutta todella oli ne oleelliset asiat jotenkin unohtunut täysin ja koko "punainen lanka" oli kadoksissa. Papittarien olotkin näytettiin enemmän juhlina värikkäine asuineen ja notkuvine pöytineen, kuin askeettisena, välillä hyvinkin rankkana elämänä pyhässä paikassa.
Vielä pitäisi lukea tuo raamattu alkuperäisellä kielellä, mutta ei ole tullut sopivasti vastaan.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
neme'l

|
Lähetetty: Lau Jou 27, 2008 6:14 pm Viestin aihe: Re: Avallonin usvat |
|
|
Oli parhaita kirjoja joita olen lukenut.
Varmaan alitajuisesti vaikuttaa omiin tarinoihin, sielläkin esiintyy usvaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|